Γέροντες

Η γνωριμία μου με τον όσιο  Γέροντα Κλεόπα
Η γνωριμία μου με τον όσιο  Γέροντα Κλεόπα

Τον Σεπτέμβριο του 1984, με την ευλογία του σεβαστού Γέροντά μου,  πήγα για πρώτη φορά στην Ρουμανία με σκοπό να γνωρίσω τον δραστήριο ιερομόναχο π. Ιωαννίκιο Μπάλαν, τον συγγραφέα του Ρουμανικού Γεροντικού. Μαζί του θα είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ τους τόπους στους οποίους έζησαν και αγίασαν οι Ρουμάνοι Άγιοι, των οποίων ήδη είχα μεταφράσει τον βίο και τα έργα τους. 

Μια μέρα με συνοδό τον π. Ιωαννίκιο πήγαμε στην Ιερά Μονή Συχαστρία, όπου συναντήσαμε τον σοφό διδάσκαλο και συγγραφέα μακαριστό Γέροντα π. Κλεόπα. Στη Μονή αυτή φιλοξενήθηκα περίπου είκοσι μέρες. Συχνά τα απογεύματα μας έπαιρνε ο π. Κλεόπας και μαζί με άλλους, κυρίως νέους μοναχούς, ανηφορίζαμε στους λόφους της Μονής και καθισμένοι στα χόρτα ακούγαμε σαν τα διψασμένα ελάφια λόγους πνευματικής παρηγοριάς και ψυχικής μας οικοδομής.

Τις Κυριακές και εορτές ο π. Κλεόπας λειτουργούσε με ευλάβεια και φόβο Θεού, ενώ από το πρόσωπό του νόμιζες ότι εξέρχονται φωτεινές ακτίνες της θείας Χάριτος. Μας συνήρπαζε τον νου και την καρδιά, τόσο ο λειτουργικός του στοχασμός, η σεμνότητα και η ιεροπρέπειά του, όσο και η μελίρρυτη γλώσσα του, από την οποία εξέρχονταν ποταμοί θείων χαρίτων, που ξυπνούσαν τους κοιμωμένους πνευματικά και θέρμαιναν τον ζήλο των αγωνιστών της ευσεβείας για τις υψηλότερες κορυφές των αρετών.

Η Ιερά Μονή Συχαστρία, όσα χρόνια διακόνησε εκεί ο π. Κλεόπας ως ηγούμενος και πνευματικός, γνώρισε ημέρες δόξας και πνευματικού μεγαλείου. Δεκάδες αυτοκίνητα και λεωφορεία με πλήθος ευσεβών Χριστιανών, αλλά και τουριστών, κατέφθαναν, ιδιαίτερα τις Κυριακές, για να δουν και ν’ ακούσουν τον σοφό διδάσκαλο και πατέρα της στοργής, της αγάπης και της συγνώμης.

Δεν αμέλησα τότε κι εγώ να τον παρακαλέσω να με δεχθεί για πνευματική συζήτηση. Με την γνωστή μολδαβική προφορά του και την παροιμιώδη απλότητά του με δέχθηκε πατρικά. Μεταξύ μας διαμείφθηκε ο παρακάτω διάλογος, όπως τον είχα σημειώσει από τότε.

– Ευλογείτε, πάτερ Κλεόπα.

– Ο Κύριος να σας ευλογεί. Καλώς ορίσατε.

– Τι κάνετε, πάτερ Κλεόπα;

– Ο π. Κλεόπας κάνει αμαρτίες!

– Γέροντα, έρχομαι από την Ελλάδα για πρώτη φορά στην Ρουμανία και στα Μοναστήρια σας. Πέστε μας ένα λόγο για την σωτηρία μας και προσευχηθείτε για μας.

– Εμένα χάλασε το μυαλό μου από τις αμαρτίες μου και να κάνετε εσείς προσευχή για μένα.

Μετά από τους γνωστούς δισταγμούς του, υποχώρησε στην επιμονή μας και συνεχίστηκε η διαλογική μας συζήτηση με πλούσιους πνευματικούς καρπούς.

– Γέροντα, ποιο είναι το έργο του μοναχού;

– Κάθε μοναχός και λαϊκός έχει καθήκον να εκφράζει την αληθινή του πίστη προς τον Θεό με την προσευχή, τον θείο φόβο και τον φόβο του θανάτου.

– Ποιες είναι οι σπουδαιότερες αρετές για τον κοινοβιάτη μοναχό, Γέροντα;

– Είναι η υπακοή, η ειλικρινής εξομολόγηση και η εκκοπή του θελήματος. Ενώ, κατά τους αγίους Πατέρες μας, είναι το γνωστό τρίπτυχο παρθενία, υπακοή, ακτημοσύνη.

– Γέροντα, πέστε μας έναν ωφέλιμο λόγο για ηγουμένους και πνευματικούς πατέρες.

– Ο κάθε πνευματικός και ηγούμενος να είναι σαλιγκάρι, όταν θέλει να τιμωρήσει κάποιον, και δελφίνι, όταν πρόκειται να συγχωρήσει. Το σαλιγκάρι βαδίζει αργά· έτσι και ο πνευματικός πατέρας να μη βιάζεται να τιμωρήσει κάποιον. Το δελφίνι τρέχει μέσα στη θάλασσα με πολλή ταχύτητα· έτσι και ο πνευματικός να συγχωρεί αμέσως όποιον εν μετανοία διορθώνεται και επιστρέφει στη μάνδρα του Χριστού μας.

– Γέροντα, πέστε μου έναν λόγο για τους γέροντες μοναχούς της Μονής μας.

– Να ζουν με ταπείνωση καρδιάς και λιγότερη σωματική άσκηση, διότι λέει ο προφήτης Δαβίδ:  «Εταπεινώθην και έσωσέ με ο Κύριος».

– Γέροντα, πέστε μου έναν λόγο παρηγοριάς για τους ασθενείς.

– Ο Θεός δύο έργα θέλει απ’ αυτούς: να ευχαριστούν τον Θεό και να προσεύχονται πάντοτε.

– Γέροντα, γνωρίζω ότι σας κουράζω με τις πολλές ερωτήσεις μου, αλλά σας παρακαλώ, πέστε μου ακόμη έναν λόγο να μεταφέρω στον μάγειρο της Μονής μας.

– Η μαγειρική είναι η μεγαλύτερη προσευχή ενώπιον του Θεού, όταν κανείς διακονεί για την αγάπη του Χριστού. Ο μάγειρος  είναι τα χρυσά χέρια για τους αδελφούς της Μονής του.

– Γέροντα, πέστε μου εναν λόγο για τον οικονόμο της Μονής μας.

– Να έχει διάκριση και ανάλογα με τη δύναμη του καθενός να μοιράζει τις διάφορες δουλειές.

– Τι λόγο θα μου πείτε να μεταφέρω στους διακονητές της Εκκλησίας της Μονής μου;

– Να διακονούν με φόβο Θεού και νοερά προσευχή, σαν να έχουν μπροστά τους τον ίδιο τον Θεό, διότι αυτό είναι η ανώτερη προσευχή.

– Για να μη παραπονεθούν οι κηπουροί μας, τι λόγο να τους μεταφέρω από την πανοσιότητά σας;

– Όσοι διακονούν με αγάπη και πνεύμα θυσίας, επιτελούν λειτουργία, κατά τον όσιο Θεόδωρο τον Στουδίτη.

– Γέροντα, πέστε μου έναν ωφέλιμο λόγο και για τους δοκίμους αδελφούς.

– Να κάνουν υπακοή, να διαβάζουν τους αγίους Πατέρες και την αγία Γραφή, διότι με τις αναγνώσεις φωτίζεται ο νους, ανάβει ο πόθος για πνευματικό αγώνα και σαν μία σάλπιγγα σαλπίζει για τον πόλεμο εναντίον του εχθρού.

– Πώς μπορούμε, Γέροντα, ν’ αποκτήσουμε δάκρυα στην προσευχή;

– Τα δάκρυα διαιρούνται σε τρεις κατηγορίες: σε πνευματικά, σε ανθρώπινα ή φυσικά και σε δαιμονικά. Τα πρώτα προέρχονται από τον φόβο του Θεού, την θεία αγάπη, τη μνήμη του θανάτου και της κολάσεως και την ενθύμηση των αμαρτιών μας. Τα δεύτερα υπάρχουν κυρίως μεταξύ των συγγενών και ούτε βλάπτουν, ούτε και ωφελούν. Τα δάκρυα της κακίας προέρχονται από την οργή, την απελπισία, τη φιλαργυρία, τον εγωισμό, την εχθρότητα εναντίον κάποιου άλλου κλπ.

– Πότε μας εγκαταλείπει η θεία Χάρη;

– Όταν κυριευόμαστε από την υπερηφάνεια, τους κακούς λογισμούς, την ακηδία και ρέπουμε προς τα σαρκικά πάθη.

– Πώς ταπεινώνεται ο άνθρωπος;

– Με την υπακοή, την εκκοπή του θελήματος και τη συναίσθηση των αμαρτιών του.

– Ωφελεί η συνεχής επανάληψη της ευχής, χωρίς τη συναίσθηση των αμαρτιών μας;

– Βοηθάει να έλθει η συναίσθηση και, όταν κουράζεται ο νους μας, να λέμε την ευχή με το στόμα.

– Πότε κάποιος είναι έτοιμος για την ησυχαστική ζωή;

– Αν κάνει σε όλα υπακοή με ταπείνωση, διαβάζει την αγία Γραφή και τους Πατέρες, έχει μείνει αρκετά χρόνια στο μοναστήρι του και έχει την ευλογία του Γέροντά του.

– Στα Μοναστήρια του Αγίου Όρους έχουμε μέγα πρόβλημα με την αθρόα προσέλευση προσκυνητών και τουριστών. Τι πρέπει να κάνουμε;

– Να τους  δεχόμαστε όλους με ταπείνωση και αγάπη. Ο άγιος Εφραίμ ο Σύρος λέει ότι η φιλοξενία είναι ο μοναδικός τρόπος για να μιλήσουμε σε μία ψυχή για τον Χριστό και να την κερδίσουμε.

– Τι είναι, Γέροντα, ο εγωισμός;

– Ο εγωισμός και η φιλαυτία είναι μητέρες, ρίζες και πηγές όλων των αμαρτιών.

– Ποια είναι η βαθύτερη έννοια της λέξεως «μετάνοια»;

– Μετάνοια είναι η συναίσθηση της αμαρτωλότητάς μας και η συντριβή της καρδιάς μας για τις αμαρτίες μας.

– Τι έχετε να μας πείτε, Γέροντα, για τον σημερινό κόσμο;

– Όσο κακό κι αν υπάρχει, ο Θεός  έχει αγάπη. Αν πάψει ν’ αγαπά, τότε ο κόσμος θα καταστραφεί. Η αγάπη του Θεού γεννά το έλεος, και με το έλεός Του σκεπάζει σήμερα όλο τον κόσμο. Η ευσπλαχνία του Θεού εκτείνεται σ’ όλα τα έργα της δημιουργίας Του. Όλα, όσα δημιούργησε ο Θεός, τα αγαπά. Δεν αγαπά την αμαρτία, διότι δεν είναι αίτιος αυτής. Όμως αγαπά τον άνθρωπο, έστω κι αν αυτός αμαρτάνει.

Εδώ σταματήσαμε τις αδιάκοπες ερωτήσεις, διότι ο Γέροντας έπρεπε να ξεκουραστεί.

 

 

 

Μοναχός Δαμασκηνός Γρηγοριάτης 

 

 

 

 

 

Η γνωριμία μου με τον όσιο  Γέροντα Κλεόπα

 

This site is protected by wp-copyrightpro.com

Ορθόδοξη πίστη και ζωή στο email σας. Λάβετε πρώτοι όλες τις τελευταίες αναρτήσεις της Κοινωνίας Ορθοδοξίας:
Έχετε εγγραφεί επιτυχώς στο newsletter! Θα λάβετε email επιβεβαίωσης σε λίγα λεπτά. Παρακαλούμε, ακολουθήστε τον σύνδεσμο μέσα του για να επιβεβαιώσετε την εγγραφή. Εάν το email δεν εμφανιστεί στο γραμματοκιβώτιό σας, παρακαλούμε ελέγξτε τον φάκελο του spam.
Έχετε εγγραφεί επιτυχώς στο newsletter!
Λυπούμαστε, υπήρξε ένα σφάλμα. Παρακαλούμε, ελέγξτε το email σας.